середа, 11 листопада 2009 р.

Інтернет-семінар «Становлення компетентнісно орієнтованої школи »

Шановні колеги!
Приймайте участь в обговоренні питань семінару.

Мета:
• Систематизувати знання щодо нової парадигми сучасної системи освіти, компетентнісно орієнтованого підходу до навчально-виховного процесу.
• Розвинути установки на:
 інноваційність мислення;
 трансформацію отриманих знань та навичок до планування стратегічних змін.
• Організувати обмін думками з приводу побудови компетентнісно орієнтованої школи.

Ключові поняття: компетентність; ключові компетентності; основні групи компетентностей; психолого-педагогічний супровід розвитку особистості в системі компетентнісного підходу до навчання; управлінські аспекти впровадження компетентнісного підходу.

Питання для розгляду
• Концептуальні засади розвитку компетентнісно орієнтованої школи.
• Модель випускника школи як системоутворюючий фактор концепції компетентнісно орієнтованої школи.
• Дослідницький підхід у формуванні компетентнісного випускника закладу освіти.
• Проблеми практичної реалізації компетентнісно орієнтованого підходу в закладах освіти та досвід їх реалізації.

Підсумки. Рефлексія.

16 коментарів:

  1. Козаченко Ольга11 листопада 2009 р. о 06:12

    Тема Інтернет-семінару «Проблеми практичної реалізації компетентнісно орієнтованого підходу в закладах освіти та досвід їх реалізації» має велике значення для розвитку освітнього простору. У сучасних умовах, коли різко зростає значення компетентності спеціалістів, професіоналізму, соціальної відповідальності за результати своєї праці, підвищується роль навчальних закладів освіти, що є водночас і джерелами відродження й збагачення духовного потенціалу суспільства. Нині відбувається принципова перебудова й удосконалення організації навчально-виховного процесу у загальноосвітніх закладах на користь тих форм навчання, які формують знання, уміння й навички, та таких, що створюють умови для розвитку в майбутніх громадян здатності до самостійного прийняття рішень, розв’язання нестандартних і нетипових завдань, високої професійної мобільності.
    Визначаючи теоретичні й методичні основи компетентнісно орієнтованого підходу в навчанні, доцільно базуватися на певних наукових положеннях щодо формування цього підходу в педагогіці, на результатах психолого-педагогічних досліджень особистості. Нині ми виходимо на новий рівень розвитку освіти, створення такої її системи, яка забезпечує в процесі навчання умови для найефективнішої самореалізації особистості, розвитку її творчого потенціалу, формування основних життєвих компетенцій, уміння ефективно взаємодіяти з іншими в процесі діяльності. Головною умовою реалізації цієї мети і є парадигма компетентнісно орієнтованого підходу. Причому йдеться не лише про розробку теоретичної моделі, проведення відповідних досліджень, а й про процес швидкого впровадження досягнень науки в практику, а інколи навіть про випередження, в порівнянні з розробками в фундаментальній науці, експериментально-практичної діяльності щодо побудови компетентно-орієнтованого освітнього процесу в закладах освіти.
    Педагог сьогодення, який працює в напрямку компетентно орієнтованого навчання, потребує "внутрішньої перебудови", яка передбачає самопізнання, самовдосконалення, самоактуалізацію, коригування ставлення до себе та інших. Це неодмінна умова розвитку в собі потреб і здібностей творчого самовияву, становлення індивідуальності педагога.
    Висловлюючи власну думку, хочеться зазначити, що реалізація компетентнісно орієнтованого підходу до управління сільським навчальним закладом, ставить нові задачі. На мій погляд це вдосконалення психологічної та впровадження науково-дослідницької функції в освітньому процесі, що поки неможливо для районного осередку сільських шкіл.

    ВідповістиВидалити
  2. Терекеша-Попова:
    Модель випускника.
    Мета моделі випускника полягає у формулюванні загальних завдань освітньої програми школи, прогнозованих результатів підготовки випускників і рівнів їхньої компетенції. На мою думку випускник має володіти наступними якостями:
    - розуміти свої потреби на основі самопізнання, вміння критично оцінити свої достоїнства та недоліки;
    - прагнути до самореалізації, саморозвитку;
    - мати розвинуті вміння самоорганізації;
    - вміти правильно поставити мету самоосвіти;
    - розуміти завдання в різноманітних формулюваннях і контекстах;
    - знаходити інформацію, яка потрібна в різних джерелах, засвоювати інформацію та логічно її переробляти;
    - знаходити помилки в отриманій інформації й вносити пропозиції щодо виправлення;
    - аргументувати власні висловлювання , виробляти власну позицію;
    - толерантно сприймати альтернативні точки зору й висловлювати обґрунтовані аргументи «за» й «проти». Кожної з них при необхідності вміти коригувати власну точку зору.

    ВідповістиВидалити
  3. Діскантов.
    Освіта ХХІ століття – це освіта для людини. Її стрижень – розвиваюча, культуро творча домінантна, виховання відповідальної особистості, яка здатна до самоосвіти і саморозвитку, уміє критично мислити і опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набути знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни. Тому саме життя потребує прискореного створення умов для розвитку особистості, її інтелекту й духовності. Тому випускник повної загальноосвітньої школи повинен:
    -освоїти на рівні вимог державних освітніх стандартів загальноосвітні програми навчальних дисциплін;
    -освоїти зміст обраного профілю навчання на рівні, що забезпечуватиме вступ до закладу вищої професійної освіти і успішне навчання;
    -опанувати одну-дві іноземні мови;
    -опанувати основи комп’ютерної грамотності

    ВідповістиВидалити
  4. Баркалова.
    Випускник повної загальноосвітньої школи повинен:
    - уміти швидко знайти своє місце в системі соціально-економічних відносин;
    -оволодіти культурою інтелектуальної діяльності;
    -знати і поважати культуру України та інших народів;
    -знати свої громадянські права і вміти їх реалізувати;
    -уміти усвідомлено і відповідально здійснювати вибір своїх дій і діяльності, контролювати і аналізувати їх;
    -володіти культурою життєвого самовизначення і самореалізації;
    -поважати права, свободи інших людей;
    -мати почуття соціальної відповідальності;
    -вести здоровий образ життя.

    ВідповістиВидалити
  5. Кашта.
    Компетентне ставлення особистості до життя означає потребу в самопізнанні, само розумінні, самореалізації в різних видах творчої діяльності. Саме ці «три кити» (самопізнання, само розуміння, самореалізація) є основою життєвості особистості.
    Дуже своєчасною виявилась поява регіональної Програми впровадження компетентнісно орієнтованого підходу в навчально-виховний процес, метою якої стали: створення науково обґрунтованої системи компетентнісно орієнтованого навчання, впровадження самодостатньої моделі випускника як життєспроможної особистості, здатної до творчої самореалізації та саморозвитку, розвиток професійної компетентності педагогів. Реалізація Програми потребує великих зусиль від усіх педагогів, тому що в корені змінює задачі навчально-виховного процесу для педагога та учня.
    Саме такі думки підштовхнули мене, як директора Авдіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 на створення моделі випускника нашого навчального закладу.
    В основі моделі випускника Авдіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 лежить формування головних життєвих компетентностей молодих людей.
    Модель випускника Сформовані: Соціокультурна компетентність + Полі культурна компетентність+ Здоров’язберегаючі компетентність+ Самоосвітня компетентність + Політична компетентність+ Пізнавальна компетентність

    ВідповістиВидалити
  6. Захаров М.А.
    Виходячи з вимог сучасного життя, школа повинна прикласти всі зусилля на формування життєвих компетентностей учнів. Випустити зі своїх стін таких випускників, які будуть здатні успішно розв'язувати завдання у різних сферах життєдіяльності. Школа повинна озброїти учня не тільки специфічними предметними вміннями та навичками, а конкретними життєвими, необхідними людині будь-якої професії, віку, сімейного стану.Щоб всього цього досягти, насамперед, треба "дати психологічну установку" вчителю працювати по новому.

    ВідповістиВидалити
  7. Максименко Ольга11 листопада 2009 р. о 06:54

    У сучасному суспільстві тривають швидкі й фундаментальні зміни в основних напрямках людської діяльності. Людство має нагальну потребу обробки інформації. Необхідність пошуку нових організаційних форм і методик навчання обумовлена тим, що виникла потреба в розвитку компетентнісно орієнтованої школи. Вона повинна стати найважливішим фактором гуманізації суспільно-економічних відносин, формування нових, сучасних життєвих установок особистості. Українська школа покликана сьогодні створювати умови для розвитку і саморозвитку особистості учня та адаптації сучасного учня в сучасному динамічному світі інформаційних технологій. Це завдання під силу лише в тій школі де вчителі, здатні не тільки завантажувати пам'ять учнів знаннями, а й формувати компетентності. Формування компетентностей учнів зумовлене не лише реалізацією відповідного оновленого змісту освіти, а й пошуком адекватних методів та технологій навчання.
    Я вважаю, пріоритетною в управлінні є інноваційна система профільного навчання, яка базується на прогнозування, аналізі основних тенденцій розвитку школи, створенні інфраструктури додаткової освіти, освіти підвищеного рівня, підвищені рівня педагогічної майстерності педагогічних працівників, створенні організаційно – правих умов для науково – методичного забезпечення.

    ВідповістиВидалити
  8. Буц Н.І.
    Час освіти, яка націлена лише на пізнання світу, минув. Настав час пізнання самого себе й свого «я», можливостей для самовизначення та кращої самореалізації, саморозвитку, самовдосконалення, самоосвіти. Тому, найбільш складне завдання - це принципова зміна підходу людини до самої себе, до прояву творчої активності, в поступовому переході від виховання та навчання до самовиховання та самоосвіти. Об’єктами пізнання є:
    - пізнання себе як особистості відповідальної за кожне своє рішення ;
    - гуманістична спрямованість особистості;
    - усвідомлення власного місця в системі цінностей;
    - усвідомлення та прийняття цінностей самоосвіти;
    - орієнтація учнів на гуманістичні цінності в процесі самоосвіти.

    ВідповістиВидалити
  9. Холодирева.
    Знання отримані учнями можуть дати їм змогу аналізувати власну особистість, власну діяльність, а з допомогою вчителя вони навчаться розвивати найбільше цінні свої сторони. Тому у розумінні індивідуально-психологічних особливостей, стимулюванні свідомої роботи з самовдосконалення, знаходження можливостей правильної організації самоосвітньої навчальної роботи дають дослідження у процесі моніторингу.
    Основні завдання моніторингу:
    – вивчення реальних навчальних можливостей учнів;
    – вивчення рівня сформованості самоосвітніх умінь учнів;
    – встановлення дидактичних причин невідповідності рівня навчальних досягнень потенційним можливостям учнів;
    – формування у школярів ставлення до навчання як до відображувально-перетворювальної самостійної діяльності з оволодіння знаннями, засобами їх здобування, переробки та застосування;
    – створення програмно-методичного забезпечення процесу формування самоосвітніх умінь учнів;
    – виявлення ступеня задоволеності учнями самоосвітнім процесом.
    У нас в області діє регіональна програма моніторингу якості освіти, в рамках якої здійснюється проблемний моніторинг впливу самоосвіти на якість освіти. Вихідні принципи та положення, що покладене в основу програми:
    Комплексність – аналіз якості умов, якості процесу.
    Об’єктивність – все, що в педагогічній діяльності можна виміряти.
    Наступність – відповідності якості для різних рівнів освітніх програм.
    Перспективність – спрямованість на розв’язування актуальних завдань розвитку освіти.
    Тотальність – залучення у процес управління самоосвітньою діяльністю школярів усіх учасників освітнього процесу.
    Оптимальність – необхідність та достатність зусиль, що витрачаються, засобів і часу для досягнення поставлених цілей.
    Рефлективність – в основі діяльності лежить самооцінка, самоаналіз, самоконтроль, тобто постійна рефлексія власної діяльності, оцінка досягнень і недоліків.

    ВідповістиВидалити
  10. Полева.
    Одним із дослідницьким підходом у формування компетентнісного випускника є моніторинг самоосвітньої діяльності учнів.
    Мета моніторингу – забезпечення освітнього процесу об’єктивною інформацією щодо впливу самоосвітньої діяльності учнів на якість освіти; використання даних досліджень для корекції змісту, форм і засобів організації цієї діяльності; створення ефективного організаційного та методичного забезпечення процесу формування та розвитку самоосвітніх умінь випускників в умовах переходу від зовнішнього управління до самоуправління.

    ВідповістиВидалити
  11. Донцова Н.А.
    Компетентнісно спрямований підхід вважає основою освіти не знання, а більш складну структуру – життєву компетентність особистості. Концептуальні засади розвитку компетентнісно орієнтованої школи :
    - освіта – це процес і результати набуття учнями життєвої компетентності, здатностей. Основою для формування відповідальних здатностей є соціальний досвід, який в процесі навчання має перейти у власний життєвий досвід учня;
    - школа повинна врахувати динаміку та незворотність суспільних змін, швидкість науково-технічного процесу. освітній процес повинен орієнтувати учня на здобуття здатностей щодо самоосвітнього пізнання, особистістю себе, свого життя, свого суспільства

    ВідповістиВидалити
  12. Литвинский А.Ю
    Компетентність – це загальна здатність, що базується на знаннях досвіді, цінностях, здібностях та знаннях, здобутих завдяки навчанню. Стрімкий процес глобалізації, посилення міжнародного розподілу праці і жорстка конкуренція у світовій економіці висуває ряд проблем, що до розвитку ключових компетентностей, а саме:
    - спілкування різною мовою;
    - спілкування іноземною мовою;
    - математична компетентність та базові компетентності в галузі науки і техніки;
    - цифрова компетентність;
    - міжособистісна, між культурна, соціальна і громадянська компетентність;
    - підприємливість;
    - культурна виразність.
    Удосконалення освітнього процесу з позиції компетентнісного підходу полягає в тому, щоб навчити учнів застосовувати набуті знання й уміння в конкретних навчальних та життєвих ситуаціях

    ВідповістиВидалити
  13. Захаров М.А.
    Вчитель у своїй діяльності формування компетентнісного випускника повинен керуватися слідуючими правилами:
    - Головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.
    - Допомогайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.
    - Пам'ятайте, що насправді знає не той , хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.
    - Привчайте учнів думати та діяти самостійно. Поступово відходьте від механічних переказів, дослівного відтворення.
    - Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.
    - Слід частіше показувати учням перспективи їх навчання.
    - У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідувальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
    - Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
    - Заохочуйте дослідницьку роботу учнів.
    - Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.

    ВідповістиВидалити
  14. Захаров М.А.
    Вчитель у своїй діяльності формування компетентнісного випускника повинен керуватися слідуючими правилами:
    - Головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.
    - Допомогайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.
    - Пам'ятайте, що насправді знає не той , хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.
    - Привчайте учнів думати та діяти самостійно. Поступово відходьте від механічних переказів, дослівного відтворення.
    - Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.
    - Слід частіше показувати учням перспективи їх навчання.
    - У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідувальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
    - Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
    - Заохочуйте дослідницьку роботу учнів.
    - Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.

    ВідповістиВидалити
  15. Захаров М.А.
    Вчитель у своїй діяльності формування компетентнісного випускника повинен керуватися слідуючими правилами:
    - Головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.
    - Допомогайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.
    - Пам'ятайте, що насправді знає не той , хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.
    - Привчайте учнів думати та діяти самостійно. Поступово відходьте від механічних переказів, дослівного відтворення.
    - Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.
    - Слід частіше показувати учням перспективи їх навчання.
    - У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідувальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
    - Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
    - Заохочуйте дослідницьку роботу учнів.
    - Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.

    ВідповістиВидалити
  16. Захаров М.А.
    Вчитель у своїй діяльності формування компетентнісного випускника повинен керуватися слідуючими правилами:
    - Головним є не предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов'язаною з вивченням предмета.
    - Допомогайте учням оволодіти найбільш продуктивними методами навчально-пізнавальної діяльності, навчайте їх вчитися.
    - Пам'ятайте, що насправді знає не той , хто переказує, а той, хто застосовує на практиці.
    - Привчайте учнів думати та діяти самостійно. Поступово відходьте від механічних переказів, дослівного відтворення.
    - Творче мислення розвивайте всебічним аналізом проблем, пізнавальні задачі розв'язуйте кількома способами, частіше практикуйте творчі завдання.
    - Слід частіше показувати учням перспективи їх навчання.
    - У процесі навчання обов'язково враховуйте індивідувальні особливості кожного учня, об'єднуйте в диференційовані підгрупи учнів з однаковим рівнем.
    - Вивчайте і враховуйте життєвий досвід учнів, їх інтереси, особливості розвитку.
    - Заохочуйте дослідницьку роботу учнів.
    - Пояснюйте школярам, що кожна людина знайде своє місце в житті, якщо навчиться всьому, що необхідно для реалізації її життєвих планів.

    ВідповістиВидалити